środa, 26 października 2016

Bez glutenu zrobisz wszystko!

Marta Szloser, Wanda Gąsiorowska „Bez pszenicy na każdą okazję. Ponad 300 nowych bezglutenowych przepisów, m.in. na urodziny, walentynki, tłusty czwartek, Dzień Dziecka”
Tak, to prawda, a nie chwyt marketingowy! Każdą potrawę można zrobić w wersji bezglutenowej, w dodatku bez gotowych miksów mąk i nieciekawych polepszaczy, a nawet bez cukru, nabiału lub całkowicie wegańsko. Udowodniłam to już w moich dwóch pierwszych książkach o bezglutenowym gotowaniu, napisanych wspólnie z Wandą Gąsiorowską, czyli w „Kuchni polskiej bez pszenicy” oraz wydanej rok temu kontynuacji „Święta bez pszenicy”. Dziś natomiast ma miejsce oficjalna premiera trzeciej i ostatniej książki z tej serii,  „Bez pszenicy na każdą okazję”, która stanowi dużą, wyraźną kropkę nad i całej naszej bezglutenowej trylogii. Jeśli czegoś nie było w dwóch pierwszych publikacjach, to zapewne będzie w trzeciej. Przepisy na sylwestra i karnawał, walentynki, tłusty czwartek, spotkania przy grillu, Dzień Dziecka, urodziny, Halloween oraz na różne inne okazje. Mnóstwo wspaniałych tortów, chrupiących faworków i pulchnych pączków. Kuszące desery i rozmaite pieczywo. Słodkości, przekąski, zupy, dania główne, dodatki, napoje i wiele, wiele innych. W tej książce znajdziesz ponad 300 nowych bezglutenowych i bezcukrowych przepisów, z czego niemal wszystkie są także bezmleczne, a niemal 200 jest całkowicie wegańskich! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej książki, zapraszam do przeczytania niniejszego szczegółowego opisu.

Tort kokosankowy i opinie o poprzednich książkach.
Początkowo trzeciej książki miało nie być, miała  być tylko druga, gromadząca przepisy na wszelkie święta oraz inne ważne okazje. Ale szybko okazało się, że nie da się tego wszystkiego zmieścić w jednej publikacji o rozsądnych rozmiarach. Przepisów miałam zbyt dużo i konieczne było podzielenie treści. Co z perspektywy czasu uważam za bardzo dobry krok. A patrząc teraz na opasłą trzecią książkę, „Bez pszenicy na każdą okazję”, stwierdzam, że można było ją nieco uszczuplić i przesunąć część treści do czwartego tomu. Jednak przy drugiej książce założyłyśmy, że będzie to trylogia, więc ostatnią część zamknęłyśmy ostatecznie w 485 stronach.

Z książki jestem bardzo dumna. Jest tu wiele przepisów, które wymagały ode mnie licznych testów i były nie lada wyzwaniem, jak choćby niemal cały rozdział tłustoczwartkowy, rogale z wegańskiego ciasta półfrancuskiego czy wegańskie torty. Jakiś czas temu okazało się, że muszę całkowicie odstawić wszelki nabiał, więc niemal wszystkie przepisy w trzeciej książce są beznabiałowe. A skoro już gotowałam i piekłam bez nabiału, to zaczęłam eksperymentować również z gotowaniem i pieczeniem bez jajek. Około ⅔ przepisów z tej książki, czyli mniej więcej 200, nie zawiera żadnego składnika odzwierzęcego.

Spis treści rozdziału z pieczywem.
Książka, tak jak dwie poprzednie, rozpoczyna się od Wstępu, w którym zachęcamy do celebrowania każdego dnia, nie tylko tego świątecznego. Część przepisów jest trudniejsza, część łatwiejsza, a nawet banalnie prosta. Można je stosować zamiennie, np. upiec ciastka z rozdziału walentynkowego na święta Bożego Narodzenia albo zrobić babeczki z rozdziału halloweenowego na Dzień Dziecka. We Wstępie piszemy także o wykorzystywaniu sezonowych produktów oraz poruszamy niezwykle ważny temat żywności ekologicznej oraz GMO.

Druga część książki to, już tradycyjnie, Produkty. Na początku opisujemy kolejne nowości, które pojawiły się na sklepowych półkach lub w naszych przepisach, np. canihua czy migdały ziemne. Opowiadamy o jedzeniu świeżych kwiatów oraz o pszczelich rarytasach (miodzie, pyłku pszczelim, pierzdze i propolisie). Jak zwykle wymieniamy także nazwy nowych ciekawych produktów spożywczych o dobrych składach, które możecie znaleźć na sklepowych półkach – są to zarówno przekąski, słodkości, przetwory warzywne oraz owocowe, mąki, kasze, płatki, poppingi oraz makarony, jak i soki, napoje, piwa, „nabiał” roślinny, produkty czekoladowe, masła orzechowe, przyprawy i dodatki oraz inne smakołyki.

Następnie dość dużo miejsca poświęcamy grillowaniu z głową i w zdrowszym wydaniu. Piszemy nie tylko o odpowiednim przygotowaniu produktów i zdrowym smażeniu, lecz także o opakowaniach, koszach piknikowych, termosach, naczyniach i sztućcach, kocach, elementach nakrycia w plenerze oraz grillach, węglach, podpałkach i… naturalnych środkach na komary.

Czekoladowy „sernik” jaglany z borówkami.
Nie zabrakło również, jak zawsze, rozdziału o ważnych sprawach technicznych i praktycznych, w którym wyjaśniamy m.in., jakich produktów używamy oraz jak je odmierzamy. Ta część każdej naszej książki to kopalnia cennych praktycznych porad. W niniejszej publikacji piszemy m.in. o tym, dlaczego krem budyniowy się warzy i jak można go uratować, czym można obtaczać trufle i pralinki oraz które produkty nadają się do grillowania i na marynaty. Opisujemy przydatne kuchenne akcesoria oraz urządzenia, z których korzystamy na co dzień. Radzimy także, w jaki sposób można szybko ozdobić ciastka, nawet bez specjalnych przyrządów, a jedynie za pomocą tego, co często znajduje się w kuchennych szafkach lub szufladach. Niezwykle istotne w tej książce są porady na temat tłustoczwartkowego smażenia. Warto przeczytać dokładnie cały ten fragment, zanim rozpocznie się smażenie pączków i faworków. Piszemy także o domowych lodach, tortach bez biszkoptu oraz przeliczaniu ilości składników na foremki o innych wymiarach.

Jaglane blondie z jeżynami.
Osoby, które nie znają naszej drugiej książki („Święta bez pszenicy”), zachęcamy do zapoznania się z tą publikacją, ponieważ pisałyśmy tam obszernie m.in. o robieniu, mrożeniu i odgrzewaniu bezglutenowych pierogów, roztapianiu czekolady, mieleniu zbóż i kasz na mąkę czy stosowaniu zamienników najczęściej alergizujących produktów. Tych oraz wielu innych cennych informacji z obu poprzednich książek nie powtarzamy w „Bez pszenicy na każdą okazję” z oczywistych względów. Książki stanowią razem jedną spójną całość, uzupełniającą się i dającą razem pełny, szeroki obraz praktycznej bezglutenowej, a po części bezglutenowo-beznabiałowej oraz wegańskiej kuchni domowej. Na co dzień i od święta. Naprawdę warto mieć i znać wszystkie trzy pozycje, ponieważ w każdej jest coś ważnego, ciekawego i smacznego!

Kopiec kreta, wafle i rogale z ciasta półfrancuskiego.
Część trzecia to już Przepisy. Tym razem podzieliłyśmy je na 11 rozdziałów: Sylwester i karnawał, tłusty czwartek, walentynki, spotkania przy grillu, Dzień Dziecka, Halloween, urodziny, na każdą okazję, pieczywo, napoje i alkohole oraz zawsze obecny w naszych książkach rozdział z przepisami podstawowymi i dodatkami. Łącznie w książce znalazło się 318 nowych przepisów, z czego niemal 300 nie zawiera nabiału, a około 200 jest całkowicie wegańskich! W większości przepisów nie ma soi, w wielu słodkościach nie ma orzechów, kakao czy czekolady, wśród chlebów są przepisy również bez drożdży czy zakwasu. Dzięki tej różnorodności z naszych książek mogą korzystać osoby z różnymi pokarmowymi alergiami. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Wśród dań sylwestrowych i karnawałowych mamy 10 propozycji wytrawnych oraz 11 na słodko, m.in. krokiety pieczarkowo-ciecierzycowe, pieczone pierogi z nadzieniem marchewkowo-selerowym, roladki śledziowe na ostro, tofu panierowane w czarnym sezamie, bajaderki, banany w rumie, ciasto karnawałowe, muffinki ze śliwkami i czerwonym winem oraz trufle alkoholowe z siekanymi ziarnami kakao. Pod koniec książki zamieściłyśmy również rozdział z napojami i alkoholami, gdzie wśród 12 propozycji znajdziecie m.in. przepisy na domowe „adwokaty”, grzańce z wina lub piwa, likier miodowo-korzenny, nalewkę miodowo-cytrusową ze świeżym imbirem oraz rozgrzewający krem żółtkowo-miodowy. W sam raz na karnawał i cały okres jesienno-zimowy!

Tortom poświęciłyśmy osobny rozdział.
Tłusty czwartek to aż 29 słodkich propozycji! Znajdziecie tu przepisy na rozmaite pączki (drożdżowe, hiszpańskie, serowe, z piekarnika, z patelni, muffinkowe oraz nadziewane dżemem), faworki, rozetki oraz churros. Z kolei rozdział walentynkowy to 34 słodkie i pełne miłości przepisy, np. na brownie, ciastka ciecierzycowe, ciasto czekoladowo-kasztanowe, ciasto z sercem, eklerki waniliowe lub kawowe, nerkowcownik z tahini i karobem, pudding kokosowy z chia i mango, tartę z bananami, tofurnik pistacjowy czy trufle fasolowe.

Spotkania przy grillu to z kolei 15 przepisów wyłącznie wytrawnych, m.in. na rozmaite marynaty, grillowane warzywa, serowe paluchy z kminkiem, roladki z indyka oraz szaszłyki. Na Dzień Dziecka mamy 13 przepisów wytrawnych (np. na kluski śląskie, kolorowe „lody” ziemniaczane, pizze oraz zupy) i 41 przepisów na słodko (m.in. na ciastka nadziewane jagodami, ciastka słonecznikowe z orzechami, galaretki, jogurtowe ciasto cytrynowe z borówkami, kruchą tartę z jabłkami i malinami lub jeżynami, domowe lody, muffinki, naleśniki z dżemem truskawkowy, pastylki pudrowe z ksylitolu, racuszki, wafle oraz owocowe żelki).

Jaglane „serniczki” z figą i tarta z kremem bananowym.
W naszej książce pojawił się również rozdział halloweenowy. Nie jest to co prawda święto obchodzone w naszym kraju, ale z roku na rok znajduje w Polsce coraz większą liczbę zwolenników. A ponieważ atmosfera Halloween daje ciekawe pole do kulinarnego popisu, postanowiłyśmy przygotować bezglutenowe małe co nieco. Oczywiście z większości tych przepisów możecie korzystać także w innych dniach, wystarczy pominąć „straszne” ozdoby lub kształty. Znajdziecie tu 7 propozycji wytrawnych oraz 10 na słodko, m.in. faszerowaną paprykę, jajka faszerowane z pająkiem, rzodkiewkowe oczy, babeczki dyniowe z kremem dyniowym, ciastka „paluchy wiedźmy”, ciastka z czekoladowymi pajączkami czy dynie z mandarynek.

Na urodziny przygotowałyśmy aż 22 przepisy na rozmaite torty, niekoniecznie w tradycyjnej formie, czyli z wykorzystaniem biszkoptów! W tym rozdziale znajdziecie m.in. torcik awokadowy z kremem limonkowym, bezami i owocami, torcik malinowy z galaretką agarową, torcik naleśnikowy z kremem kasztanowym, torcik serowo-żurawinowy, torcik szpinakowy z kremem waniliowym i owocami, torcik z chia w sześciu smakach, tort bezowy mrożony z owocami jagodowymi, tort kokosankowy tęczowy, tort ryżowy à la tiramisu, tort waflowy oraz tort z bezą kokosową i kremem rabarbarowym.

Racuszki z jabłkami oraz gołąbki w liściach botwinki.
W rozdziale „Na każdą okazję” zamieściłyśmy przepisy bardziej uniwersalne, które mogą sprawdzić się zarówno w dni powszednie, jak i świąteczne. Jest tu 25 przepisów wytrawnych (m.in. na gołąbki w liściach botwinki, pasztet z czerwonej fasoli i kapusty pekińskiej, pierogi ziemniaczano-szpinakowe, sałatkę z awokado i ogórkiem, surówkę z marchewki, selera i kalarepy czy zupę dyniową z pieczonym czosnkiem) oraz 22 przepisy na słodko (np. babkę kakaowo-różana, ciastka z migdałów ziemnych, drożdżówkę z węgierkami, karpatkę, kwiaty czarnego bzu w cieście naleśnikowym, placki z batatów, rogaliki à la marcińskie z ciasta półfrancuskiego oraz szarlotkę sypaną).

Minipizze oraz sałatka z kaszy gryczanej z warzywami.
Jak zwykle nie mogło zabraknąć osobnego rozdziału z pieczywem. W trzeciej książce mamy dla was 25 kolejnych propozycji, m.in. bułeczki serowe z dynią, bułki gryczane z kaszą jaglaną, płaski chlebek ciecierzycowy (cecina), chleb gryczany jogurtowo-pomidorowy, chleb na zakwasie ze skiełkowanej gryki i quinoa, chleb z cukinią, chleb z czarnego ryżu na zakwasie i zaparce, chleb z gotowaną kaszą jaglaną, chleb ziemniaczany, chlebki ekspresowe (z patelni) czy chlebki gryczano-pomidorowe z chili. Obowiązkowym rozdziałem jest także ten ostatni, z przepisami podstawowymi i dodatkami. Zamieściłyśmy tu 42 propozycje, m.in. na różne biszkopty (np. wegański awokadowy lub kasztanowy), konfitury (np. z dzikiej róży lub zielonych orzechów włoskich), lukry, majonezy, naleśniki, polewy (np. gęsta karobowa, orzechowa lub sezamowa) oraz sosy (np. czekoladowy z rumem, fasolowo-czosnkowy, z nerkowców lub z pieczonych warzyw). 

Książkę zamykają obszerne indeksy, ułatwiające odszukanie konkretnego przepisu lub znalezienie dania ze składnikami, które chcemy wykorzystać lub bez składników, których musimy unikać. Najpierw indeks alfabetyczny, a później tematyczny, podzielony na następujące kategorie: babki, babeczki, muffinki; bez jajek; bez nabiału; bułki, chlebki i inne pieczywo; chleby; ciasta; ciastka i drobne wypieki; dania wytrawne; desery bez pieczenia; dżemy, masła; kluski, kopytka, makarony, pierogi; lody i sorbety; majonezy, sosy, marynaty; naleśniki, krokiety, gofry, racuchy; pasztety i pasty; pieczywo bez drożdży; pieczywo bez spulchniaczy; polewy, słodkie sosy, posypki; potrawy z jajek; przekąski, inne dania, dodatki; ryby i owoce morza; sałatki i surówki; serniki, tofurniki, jagielniki, nerkowcowniki; słodkie dania; słodkie wypieki bez proszku/sody; słodkości z warzywami; trufle i pralinki; wegańskie; z czekoladą, kakao, karobem; z kwiatami lub dzikimi roślinami; z mięsem; z owocami oraz zupy, buliony, zakwasy. Całość wieńczy oczywiście spis treści.

Książka „Bez pszenicy na każdą okazję” ukazała się na rynku nakładem wydawnictwa Bukowy Las i utrzymana jest w takiej samej szacie graficznej, jak poprzednie publikacje z serii. Format 16,5x20,5 cm, miękka oprawa ze skrzydełkami, okładka z wybiórczym lakierem i tłoczonym tytułem. Papier kremowy, czcionka duża i czytelna, tym razem z błękitnymi wyróżnieniami. W środku trzy wkładki z 48 stronami barwnych fotografii przedstawiającymi 78 książkowych potraw.

Ta publikacja zamyka naszą bezglutenową trylogię. Kilka lat doświadczenia ze zdrowym odżywianiem oraz dietą bezglutenową. Trzy lata bardzo intensywnego gotowania i pisana. Efekt? Trzytomowa skarbnica wiedzy, która – mam nadzieję – pozwoli wam przez wiele lat cieszyć się pysznymi, zdrowymi smakołykami. 


Łącznie w naszych trzech książkach znajdziecie niemal 900 przepisów. To naprawdę mnóstwo bezglutenowych pyszności! Czytajcie, gotujcie i cieszcie się nowymi smakami, konsystencjami i nieznanymi wcześniej produktami. Jeśli coś nie wyjdzie, nie przejmujcie się, spróbujcie jeszcze raz. Częstujcie rodzinę, znajomych, współpracowników, sąsiadów. Dieta bezglutenowa, czy też bezglutenowo-bezmleczna, nie musi być nudna, trudna i niesmaczna. Tak naprawdę jest dosyć prosta, a jeśli skorzystasz z naszych książek – może być także bardzo różnorodna, niezwykle kreatywna i oczywiście pyszna! Większość przepisów ze wszystkich trzech naszych książek stworzyłam sama, więc wiem co mówię :)

Marta Szloser, Wanda Gąsiorowska, „Bez pszenicy na każdą okazję. Ponad 300 nowych bezglutenowych przepisów, m.in. na urodziny, walentynki, tłusty czwartek, Dzień Dziecka”, Bukowy Las 2016, 533 s. (razem z wkładkami fotograficznymi), cena 44,90 zł.

Zapraszamy do polubienia profilu książki na Facebooku i śledzenia najnowszych informacji: www.facebook.com/kuchniapolskabezpszenicy/ oraz www.facebook.com/MartaSzloser/

Książka na stronie wydawcy: https://bukowylas.pl/ksiazki/bez-pszenicy-na-kazda-okazje

Książkę objęło patronatem Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.
 
Recenzje:
http://dietetycy.org.pl/bez-pszenicy-na-kazda-okazje-recenzja/
http://okiemmk.com/bez-pszenicy-na-kazda-okazje-marta-szloser-wanda-gasiorowska-opinia-filmik/

http://www.granice.pl/recenzja,bez-pszenicy-na-kazda-okazje,17186

http://dlalejdis.pl/artykuly/bez_pszenicy_na_kazda_okazje_recenzja